dilluns, 31 de desembre del 2018

Llista 2018





Avui acaba 2018 i, tot i que no acostumo a fer llistes al final de l'any, n'he feta una. 
He triat els llibres que més m'han agradat o sorprès dels que he comprat/llegit en paper aquest any i als qual no he dedicat una entrada en aquest blog. Són els 14 de la imatge. Un cop triats, què em crida l'atenció?

1. He llegit molts més llibres de poesia (8/14), la majoria són escrits per dones i de l'editorial La Bella Varsovia. Si n'hagués de triar només un per rellegir seria Cesto de trenzas de Natalia Litvinova.
Després, de relats (4/14), i només 2 novel·les. Què no me n'he comprat, de novel·les? Sí,  i tant, això vol dir que se m'han quedat a la pila dels pendents.

2. Dels 14 la majoria són llibres escrits per dones. M'agradaria que destaquessin també en narrativa, les escriptores, tant en breu com no. Em sembla que aquest àmbit el tenim pendent a l'hora de publicar. Si mirem el catàleg de qualsevol editorial, veurem que en aquest gènere les dones tenen una presència gairebé simbòlica.
Si n'hagués de destacar un només, triaria Frankenstein resuturado publicat per Editorial Alrevés; es tracta d'un volum de 21 relats, 21 il·lustracions i 2 propostes musicals que responen a la pregunta Què hauria passat si la criatura hagués nascut al 2018 i no al 1818? Una idea i unes històries molt originals.

Fins aquí la llista. Que el 2019 vingui carregat de narradores i lectures!!


*

4 comentaris:

  1. Aquest any m'he fet un fart de llegir autores, algunes que comencen, altres que porten una llarga trajectòria i les descobreixo ara, i d'altres que ja no hi són però els estan editant els seus llibres en català ara. I ja et puc dir que jo no llegeixo mai poesia, tot novel·la i en algun cas relats. Les dones, cada cop més presents en els catàlegs editorials, i si mires el de l'editorial L'Altra, diria que són majoria àmplia. I jo tinc intenció de seguir explorant la literatura escrita per dones, cosa que no feia abans i que estic molt content d'haver revertit. Actualment, posem per cas dels darrers 30 llibres llegits, estic sobre la paritat d'autors. T'animo a llegir autores de narrativa, i tant!

    ResponElimina
    Respostes
    1. En llegeixo, sí, i tant, i els hi dedico entrades expressament aquí, però no hi ha paritat. Potser L'Altra té autores traduïdes i moltes, però no és la norma. Es podria pensar, en veure els catàlegs, que les dones no n'escrivim tant de narrativa o que no ho fem tant bé. De moment segueix predominant el cànon masculí en narrativa breu i en novel·la. Per exemple, pocs noms ens venen al cap si ens pregunten autores de relats o micros, més enllà de Lucia Berlin i Alice Munro, per què?

      Elimina
  2. No et negaré que no hi ha paritat en els catàlegs, no es pot parlar d'igualtat en aquest aspecte, en cap cas. Jo et parlava d'una opció personal. Que encara hi hagi més homes que es poden dedicar a escriure, o que encara es publiquin més llibres d'homes, no vol dir que nosaltres haguem d'empassar-nos allò que ens ofereixen, podem triar què llegir, i jo vull llegir tant homes com dones, el que em vingui de gust, però no tancar-me o centrar-me només en allò que em posen a davant, sinó seleccionar una mica més les lectures. Sobre narrativa curta puc parlar menys, perquè llegeixo sobretot novel·la, però darrerament he llegit Kaouther Adimi, Natalia Ginzburg, Marta Orriols, Jesmyn Ward o Care Santos entre d'altres, i pendents per llegir properament tinc la Lucia Berlin (que encara no he estrenat), Helene Hanff, Antonella Lattanzi, i les que vinguin. És l'aportació que podem fer, llegir més dones perquè se'ls faci més cas i hi hagi més presència als catàlegs. Estic descobrint unes autores fantàstiques.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, tens l'opció personal però només d'entre els que es publiquen, d'aquí la meva queixa. M'encantaria algun catàleg, que no fos el de poesia de La Bella Varsovia, on les dones fossin majoria.
      Et recomano la Lucia, t'encantarà :)
      Gràcies pels teus comentaria :))

      Elimina